Милиарди хора по света гладуват редовно, за да отслабнат или по религиозни причини, но досега пълните биологични последици от продължителното ограничаване на калориите бяха слабо проучени. В желанието си да получат повече информация, изследователи анализират системните промени, които настъпват в множество органи по време на дълги периоди без храна, като разкриват както положителни, така и отрицателни въздействия върху здравето.

Авторите на изследването набрат 12 здрави доброволци, които участват в седемдневно гладуване, по време на което имат право да пият вода, но не могат да консумират никаква храна. Участниците са наблюдавани отблизо през целия период, като изследователите ежедневно измерват промените в около 3000 различни кръвни протеини.

Авторите на изследването съобщават, че през първите няколко дни от гладуването организмът на доброволците променя източниците си на енергия и започва да изгаря натрупаните мазнини, а не глюкозата. В резултат на това хората отслабват средно с 5,7 кг за седмица и запазват теглото си дори след като отново започват да приемат храна.

Изненадващо обаче изследователите не отбелязват сериозни промени в нивата на протеините в кръвта през първите няколко дни от гладуването. След третия ден ситуацията се променя драстично, тъй като стотици съединения с огромно въздействие върху здравето започват да се колебаят неконтролируемо.

Като съпоставят своите открития с генетични изследвания, свързващи тези отделни протеини с различни заболявания, авторите на изследването успяват да оценят последиците за здравето на 212 плазмени съединения, които се променят по време на гладуване.

Така например те установяват, че въздържането от храна за повече от три дни води до намаляване на плазмените нива на протеина SWAP70 (switch-associated protein 70). Тъй като по-ниските нива на този маркер са свързани с намален риск от ревматоиден артрит (РА), изследователите предполагат, че това откритие "може да даде поне частично обяснение за облекчаването на болката на пациентите с РА по време на продължително гладуване".

В менюто е включен и протеин, наречен hypoxia up-regulated 1 (HYOU1), който се свързва с коронарната болест. По време на гладуването се наблюдава спад в нивата на това съединение, което предполага, че продължителните периоди без храна могат да имат благоприятно въздействие върху здравето на сърцето.

В същото време изследователите установяват няколко отрицателни последици за здравето, свързани с гладуването. Така например те наблюдават повишаване на коагулационния фактор XI, което потенциално повишава риска от тромбози.

"За първи път можем да видим какво се случва на молекулярно ниво в тялото, когато гладуваме", казва авторката на изследването Клаудия Лангенберг в изявление. "Резултатите ни предоставят доказателства за ползите за здравето от гладуването извън загубата на тегло, но те са видими едва след три дни пълно ограничаване на калориите - по-късно, отколкото смятахме досега."

Обобщавайки последиците от това изследване, съавторът Майк Пиетцнер добавя, че "макар и гладуването да е полезно за лечението на някои състояния, често пъти то няма да е вариант за пациентите с влошено здраве".

Изследването е публикувано в списание Nature Metabolism.

Съдържанието на тази статия не е предназначено да замени професионален медицински съвет, диагноза или лечение. Винаги търсете съвета на квалифицирани здравни специалисти при въпроси, които може да имате във връзка с медицински състояния.