Новото зрително поле на телескоп ветеран разкрива съществуването на стотици галактики, скрити зад Млечния път, пише Space, цитиран от агенция Фокус. Учени са използвали австралийски радиотелескоп, прочут с помощта си при кацания на Луната, за да наблюдават небето зад праха и газовете на Млечния път. Изследователите са открили 883 скрити галактики, от които една трета не са наблюдавани никога преди.

Новият поглед към региона би могъл да обясни феномен, наречен Големия атрактор. Това е мистериозно място във Вселената, чиято исполинска гравитация привлича Млечния път и хиляди други галактики със „сила, равна на милион милиарди слънца,“ посочват учените. Аномалията е открита през 70-те години на миналия век.

„Млечният път е изключително красив и, разбира се, да проучваме нашата собствена галактика е много интересно, но той напълно блокира изгледа към по-далечни галактики зад себе си,“ казва ръководителят на изследването Листър Ставли-Смит, научен директор на Международния център за радиоастрономия. Новите наблюдения, направени с телекопа „Паркс“ в Австралия, известен като „Чинията“, са открили три нови групи от галактики и два нови галактически купа. Изследователите са поставили нов 21-сантиметров приемник, благодарение на който небето е било картографирано 13 пъти по-бързо от преди. Така екипът е успял да види регион зад Млечния път, който е бил загадка за астрономите в продължение на десетилетия.

Учените се надяват, че бъдещи наблюдения ще им помогнат да обяснят феномени като Големия атрактор. „Не знаем какво причинява гравитационното ускорение на Млечния път или откъде идва,“ казва Ставли-Смит. „Знаем, че в този регион има няколко големи групи от галактики, наречени купове или свръхкупове и че целият Млечен път се носи към тях с над 2 милиона километра в час,“ добавя изследователят.