Може би си мислите, че ако имате повече пръсти, ще бъдете по-сръчни. Ще пишете по-бързо и най-вече - ще можете да заграбвате по-големи количества лакомства наведнъж. Тогава защо еволюцията е решила да ни остави с 10 пръста на ръцете и 10 на краката? И можем ли да си върнем старите?

Вкаменелостите показват, че тетраподите - модерното название за четирикраки животни - от миналите епохи често са имали повече от пет пръста на крайник (т.нар. полидактилия). Например Acanthostega, род, живял преди около 360 милиона години, е имал осем пръста на всеки крак. Около 15 милиона години по-късно обаче фосили разкриват тетраподи с пет пръста.

Защо се стига до сравнително внезапното намаляване на броя на пръстите на тетраподите? Можем би отговорът се крие в промените, настъпили в останалата част на крайника, и в местата, където по-късните тетраподи са прекарали времето си.

Изследователите смятат, че тетраподите от късния девон са живеели предимно на сушата и са развили костна структура на крайниците, която е улеснявала ходенето по сушата. За сравнение, ранните тетраподи като Acanthostega и Icthyostega са имали Г-образни кости в горните крайници, които може да са ограничавали придвижването им по суша. Предполага, че са прекарвали повече време в или близо до водата. Съответно вероятно не са се нуждаели от супер гъвкави крака.

Тъй като тази промяна в костната структура и броя на пръстите е настъпила по едно и също време, може да се окаже, че по-малкият брой пръсти също е помогнал за живота на сушата. Засега това е само теория - палеонтолозите не разполагат с достатъчно изкопаеми доказателства, за да стигнат до солидни заключения.

Ние, хората, също сме тетраподи и като такива – дали е възможно някога да си върнем допълнителните пръсти? Според науката вероятно не, поне не и чрез еволюция. В еволюционната биология съществува добре познат принцип, наречен Закон на Доло. Идеята е, че след като един организъм загуби сложна структура, е малко вероятно да я възстанови.

На практика животът започва да показва изключения от това правило. През 2017 г. учени откриха гущер, който е развил способността си да снася яйца. Въпреки това подобни събития все още са относително редки.

Ако не сте готови да чакате еволюционната лотария, то на теория е възможно да въведете в тялото си гените, отговарящи за формирането на пръстите (или да редактирате вече наличните). Това, разбира се, не е добра идея – всички сме гледали „Джурасик парк“, нали? Пък и въпросните гени участват в развитието на тялото като цяло.

Междувременно и в момента 10-те пръста на ръцете и краката могат да правят множество интересни неща.