Интелектуалното развитие на детето пряко зависи от речта му, това е известно вероятно на всеки. Колкото по-рано и по-правилно започне да произнася думите и да говори и да ги съчетава в изречения, толкова по-активно се развива мозъкът и интелектуалните му способности. И дори да звучи банално този процес на стимулиране трябва да започне от най-ранна възраст.

Своя опит и знания споделя Ирина Дорохова.

Правило №1: общувайте с детето още от пелените

Говорете с вашето бебе, винаги когато можете – още от първите мигове на живота му. Пейте му песнички, коментирайте, разказвайте какво точно правите, когато го вземате на ръце, когато го преобличате и къпете.

По-късно – рецитирайте му кратки стихчета, чете приказки, разсъждавайте на глас, съветвайте се с него.

Аз много общувах със своите деца, постоянно нещо им говорех. В първите 2 години режимът им беше различен, заради неголямата разлика във възрастта. Когато едното будуваше, другото – спеше. И обратното. Бях като майка-радио, до края на деня почти губех глас, токова много им приказвах.

И синът, и дъщеря ми започнаха да говорят много рано. Още преди да навършат 2 години.

Когато станаха на  две-три години с тях можех да общувам пълноценно. Естествено не всеки родител може да отделя толкова време и внимание на своите деца. Но е особено важно да говори възможно най-много с детето си.

Правило №2: не фъфлете

Говорете с детето ясно, не предъвквайте думите, не фъфлете. Изговаряйте думите правилно и отчетливо. Не повтаряйте неговите „смешни“ думи.

Правило № 3: отучете го от неправилните думи, дори да ви се струват мили и смешни

Не се страхувайте да поправяте детето, ако произнася неправилно някоя дума. Покажете му как точно трябва да звучи тя.

Има много думи, които детето първоначално произнася неправилно или размества букви. Това умилява родителите и вместо да го поправят, те упорито повтарят детските словосъчетания. Така без да искат затвърждават в съзнанието му грешната дума.

Правило № 4: правете весели упражнения за усъвършенстване

Тренирайте мускулите на говорния апарат. Може и да ви звучи смешно, но наистина става дума за мускулите на езика, устните и бузите.

Докато бебето е съвсем малко, го стимулирайте да имитира звуците, които издават различните животни. Птиците: кряк-кляк, пи-пи, кукуригу, ко-ко, чив-чив.

Нека наподобява и животни: мияу, бау-бау, бе-е , ме-е...

Тези кратки думи налагат много мимика и са добро упражнение за всеки малчуган.

Разрешете му да прави гримаси пред огледалото. Достатъчно е да опитва да стигне с език нослето, да направи езичето си на тръбичка, да издуе бузи или да опита да ги надуе, все едно, че ще духа.

Научете детето да щрака с език като конче, да свирка, да съска – всички звуци, които може да имитира, ще са от полза. Тогава няма да ви се наложи да търсите помощта на логопед.

Упражненията с езика също са много важни.

На игра може да стимулирате детето да изближе каша от чиния само с език. Това занимание, колкото и да не ви е по вкуса, е много полезно.

Миенето на зъбите също е част от упражненията. Защото от подвижността и от мускулите на езика и на юздичката под него зависи правилното произнасяне на звуците.

Правило № 5: учете звуци и букви преди началото на училището

Научете детето ясно и отчетливо за произнася букви и звуци още преди да тръгне на училище. Това е важно, защото с уроците се налага бързо да върви напред. И ако до този момент сами не сте се справили с произнасянето на всички звуците или детето има затруднуния при изговаряне на определени думи, се обърнете за помощ към логопед.

Мона Василева / Новите родители