Най-лесно се дават съвети за възпитание на чуждите деца. И е почти безполезно. Защото страничния човек не познава характера на детето и на родителите, нито обстоятелствата при които те живеят.

Затова приемете написаното по-скоро като любопитно четиво, а не като пореден опит да ви се дават съвети. Защото вашето дете е уникално и то най-добре ще ви подскаже как да се отнасяте с него.

Тибетците се отнасят много внимателно към малките деца до 4 или 5-годишна възраст.

Те знаят, че това е период, в който детето се развива, изграждат се активността, отношението към живота, любознателността - основният път към познанието. Но и период, в който мозъкът не е способен на сложни логически задачи и житейски съждения.

Детето например, не може да разбере, че като е повредило телефона, ви е създало голям финансов проблем. Защо да му се караме и наказваме, като няма умишлена вина?

Може да се реагира с нещастна физиономия, за да разбере, че това е лошо, но не и с наказания. Последните показват единствено предимството на силния. Затова тибетците се отнасят с децата на тази възраст като с царе. Не им забраняват нищо, освен опасните за живота неща, не ги наказват, толерантни са към белите им.

Те смятат, че ако в тази възраст децата се потискат, това влияе зле на тяхната активност и самочувствие, на интереса към живота, на креативността. И най-лошото, ще се научат да се примиряват със силните и с наглите, които ще срещат в живота си.

Не такова е положението с по-големите деца, от 5 до 10-годишна възраст. С тях тибетците се отнасят като с работници. Дават им различни задачи и изискват стриктно изпълнение. Ако това не стане, прилагат мъмрене и наказания, дори физически.

Те знаят, че в този период активно се развива интелектът и работните навици. Затова постоянно ги товарят с нови знания и работа, за да развият сръчността и интелекта си и да усъвършенстват уменията си.

Учат ги на отношения към хората, да предвиждат какви ще са реакциите на околните спрямо техните действия. Както и да провокират положителното отношение на околните и да избягват отрицателното.