Граждани и политици настояват за отговори и предприемане на мерки, след като стана ясно, че данните на 50 милиона потребители на Facebook са събрани и използвани без тяхно съгласие от компанията Cambridge Analytica по време на предизборната кампания през 2016 г. в САЩ.

Разкритията, публикувани за първи път в Observer и New York Times, идват от Крис Уайли, бивш служител на Cambridge Analytica, една от фирмите, работили по предизборната кампания на президента Доналд Тръмп.

Компанията, която в един момент е била свързана с бившия съветник на Тръмп Стив Банън, „е добре известна заради ролята, която изигра в предизборната кампания на президента Тръмп, предоставяйки сложни данни за мненията на американските гласоподаватели“, пише Би Би Си.

Докато мнозина твърдят, че Cambridge Analytica е имала решително влияние върху резултата от изборите, позволявайки кампанията на Тръмп да таргетира конкретни гласоподаватели в ключови колебаещи се щати, разкритията за тактиките на компанията повдигат нови въпроси, свързани със съучастието от страна на Facebook.

Около 270 хиляди души са дали изрично съгласието си на изследовател да събере данните им чрез приложение – но информацията е включвала и данни за приятелите им – практика, която е била допускана от Facebook през 2015 г. Същият изследовател е продал информацията на Cambridge Analytica – в нарушение на правилата на Facebook, посочва Observer.