Международен екип от археолози в Белиз откри една от най-големите царски гробници на маите. В нея са намерени: тяло на мъж, кости от животни, остриета от обсидиан и йероглифни надписи, които дават нови сведения за легендарната Змийска династия.

Гробницата е открита в Шунантунич – древен град в западен Белиз, който някога е служил като церемониален център на маите. Тя се е напирала под стълбището на храма.

„С други думи, става ясно, че храмът е издигнат с основната цел да обгражда гробницата –  обяснява ръководителят на екипа Джейми Оу от Университета на Северна Аризона. „С изключение на малко редки случаи, това не е типично за архитектурата на древните маи.“

Според учените гробницата е построена за мъж на възраст между 20 и 30 години, който по всяка вероятност е бил важна фигура, въпреки че тепърва предстои да се открие повече информация за живота му.

Наред с останките му изследователите са открили кости на ягуар и елен, нефритени мъниста които вероятно са били огърлица, 13 остриета от обсидиан и 36 керамични съда. В друга част на гробницата са открили две „дарохранителници“, които съдържали 9 обсидианови остриета и 28 кремъчни фигурки, с издълбани различни символи и животни.

И макар откриването на гробница да е винаги вълнуващо за археолозите, този случай е особено, тъй като това е една от най-големите гробници на маите, откривани някога в Белиз, с размери 4,5 метра на 2,4 метра.

„Най-вълнуващото в откриването на тази гробница е, че тук са работили археолози още от 1890 година“ – казва Оу. „Това е повече от век непрекъсната археологическа работа на обекта – и досега не сме откривали гробница“.

Гробница е забележителна и с друго – това е една от най-големите погребални камери, откривани някога.