Домашните, които ученикът трябва да подготви за следващия урок, много често се превръщат в причина за различни пререкания с родителите и въвеждане на строги правила, понякога напълно излишни или откровено демотивиращи. А колкото повече домашни има детето, толкова по-голям става стреса му от евентуалното несправяне.

Неправилното планиране често подлъгва децата и е една от причините да не успяват да се справят с всичко поставено им като задачи. Но по-големият проблем са родителите, които участват активно в ученето на децата. Често по начин, който повече пречи, отколкото да помага.

Кои са най-честите грешки, които правят родителите на ученици?

Първа грешка - Прекалена намеса и осъдителна позиция

Обвинения от типа: „Правиш всичко погрешно“, „Толкова си мързелив“, „Търсиш само лесното“, изобщо не помагат на детето.

Така няма да го стимулирате да се справи по-бързо или по-вярно, а ще го разколебаете в собствените му възможности.

Това всъщност е много разпространена грешка. Родителите я правят, защото искат да бъдат полезни, а е точно обратното.

Липсата на търпение, прекалената намеса и критика са напълно грешен подход. Макар и направено с най-добри намерения, това подкопава самочувствието на детето, действа демотивиращо и контрапродуктивно.

Правилното решение

За ученика е много по-полезно да му съдействате да си организира правилно деня, което ще му помогне да се справи по-лесно.

Ако се нуждае от помощ той сам ще ви потърси. И не го съдете, ако не успее да се справи с нещо така, както сте очаквали.

Втора грешка - Не оценката е важна, а знанията

Когато измервате качествата на детето с оценките, които е получило, вие реално го подценявате – и като личност, и като постижения.

Да, важно е неговото представяне, но оценката невинаги е съвкупност от всичко, което то умее или знае. А и просто в този ден може да не е било в кондиция, което не означава, че утре няма да се справи.

Това може да генерира, особено при по-чувствителни деца, силна тревожност, страх да не отговорят на очакванията на учителите и родителите, разочарование от липсата на признателност и т.н. Лошото е, че тази неувереност може да остане за цял живот.

А някои дори реагират със силни стомашни спазми, причинени именно от притеснение. Така че тази грешка може да бъде и нездравословна.

Правилното решение

Избягвайте да поставяте акцент върху оценките. Проявете интерес към това как е преминало изпитването, деня и как се е представило детето, не какво е получило.

Продължава на страницата на Новите родители