Само три часа зад волана нощем могат да се отразят на шофьорите така зле, както няколко питиета преди път, смятат учени, цитирани от в. "Дейли Мейл". Специфичната умора от карането по тъмно има същия ефект върху организма, както и твърдият алкохол.

Експертите от университета в Утрехт, Холандия, смятат, че правителствата трябва да въведат задължителен лимит от максимум два часа разрешено шофиране след залез слънце. Според тях такава мярка драстично би намалила броя на пътните инциденти, тъй като полицията няма как да измери нивото на умората така, както мери промилите в кръвта.

Опасността е напълно реална - според статистиката, една пета от всички ПТП са причинени от задрямали или неадекватни от умора шофьори.

За да оценят ефекта от нощното шофиране, изследователите провели опит с участието на 14 здрави млади мъже на възраст от 21 до 25 години.

Всеки от тях шофирал под надзор съответно по два, четири и осем часа по тъмно. Условието било да поддържат постоянна скорост от 130 км/ч на магистралата и да остават в центъра на платното.

Видеозаписи показали колко безопасен е такъв един експеримент. Само след два часа шофьорите вече правели същите грешки, както при наличието на 0,05% алкохол в кръвта. След три часа поведението им напомняло това на шофьори с 0,8 промила, а след 4 часа и половина младежите били толкова несигурни на пътя, сякаш 0,10% от кръвта им била алкохол.

В доклада си учените предупреждават: "Данните ни показаха, че шофьорите трябва да вземат сънливостта много насериозно. Тя е една от основните причини за катастрофи по магистралите. Често обаче самите шофьори не осъзнават колко са уморени, колко е притъпена бдителността им и колко голям риск носи това. Могат да се вземат мерки като силна музика в колата или отворен прозорец, но те имат само ограничено въздействие. Трябва да се препоръча максимален лимит от два последователни часа шофиране през нощта."