Откриха един от най-големите подводни вулкани на планетата

28 май 2019 г., 18:01
255

Новооткритият подводен вулкан е сред най-големите на Земята. Снимка: Honchar Roman / Shutterstock

Учени от Института по геофизика в Париж се натъкнаха на вулкан, който се издига на цели 800 м над морското дъно. По този начин те успяха да установят източника на загадъчната сеизмична активност, която бе регистрирана през ноември 2018 г. между Мадагаскар и източния африкански бряг, пише Live Science.

По това време сеизмографи в цял свят доловиха бучене на свръх ниска честота. Сеизмичните вълни обикновено се регистрират на няколко честоти, припомня БТА. Освен това учените не откриха признаци на характерна за земетресенията сеизмична активност. При това остров Майот се премести с няколко сантиметра на югоизток.

Как е възможно това? Според учените подобен феномен се обяснява с раждането на подводен вулкан, разположен на 50 км от източния бряг на острова. В подкрепа на тази версия са твърденията на местни жители, че от средата на миналата година почти всеки ден имало слаби земни трусове, чийто брой достигнал 1800. През месец май 2018 г. бе регистрирано земетресение с магнитуд 5,8, което е сред най-големите в региона.

Геолози изследвали данни от сеизмометри, инсталирани в морските дълбини, близо до източника на сеизмична активност. Оказало се, че под морското дъно има голяма магмена камера, която съдържа около 5 куб.км магма. Бученето е свързано с излизане на магма от камерата и в резултат настъпва пропадане на земната кора. Известно е, че за година остров Майот е потънал с 13 сантиметра.