Вижте как мравките образуват странен кръг около звънящ iPhone

19 септември 2018 г., 09:37
473

YouTube caption

Мравчици, защо се държите толкова странно? И не можете ли да вдигнете телефона? Ще ви издадем нещо - в края на краищата те така и не успяват да отговорят на обаждането, но тяхната странна реакция към звънящ iPhonoe във видеото по-долу определено ни показва колко машиноподобни могат да бъдат тези насекоми. На какво се дължи тази прецизна реакция към нещо толкова обикновено, като вибриращ телефон, пита Science Alert?

Всичко е свързано с невидимите магнитни полета на земята, които казват на кучетата къде да ходят по голяма нужда, а на мравките – как да намерят пътя до дома си. Поне така твърди австралийският ентомолог Найджел Андрю от Университета на Нова Англия. Вероятно когато телефонът започне да звъни, радио вълните, на които работи, започва да влияе на чувството за посока на насекомите. „Много мравки използват магнетизма, за да се ориентират. Те имат манетични рецептори в антените си – казва Андрю. – Ако пътуват на дълги разстояния, използват магнетичните подсказки, които земята им изпраща, за да разберат дали се движат на север, изток, юг или запад.“

Но дори и вибрацията наистина да дразни мравките повече от обикновеното, образуването на строго организирани кръгове не е нещо необичайно, когато говорим за организми като тези, допълва австралийският изследовател Саймън Робинсън.

„Съществуват много мравки, които започват да образуват кръг и без телефони в района – казва той. – Това е неизбежно следствие от техните комуникационни системи. Формата на телефона и вибрацията му вероятно допринасят за това, но много мравки ще сторят същото и без апарата.“

Можете да видите подобно поведение и в подобните, но далеч по-зловещи „спирали на смъртта“. Военните мравки по принцип са слепи. Когато изгубят следа от миризмата на феромона, благодарение на който стоят в контакт със събратята им, търсещи храна, те започват да се следват взаимно. Именно по този начин образуват постоянен въртящ се кръг.

Американският ентомолог Едуард О. Уилсън е на мнение, че най-добре да възприемаме мравките като специални „зъбни колелца“, които са част от гигантски „суперорганизъм“ и които се влияят от различни химични съставки.