Седем мъже, три превозни средства, и 5000 километра лед. Миналата пролет, исландско-американска експедиция пътува от южния бряг на Гренландия до най-северното място и обратно за 20 дни. Един от специалните автомобили на екипа, създаден от Arctic Trucks, е оборудван с гуми Nokian Hakkapeliitta 44, които са пригодени за истинска зима. Това диво приключение в безкомпромисния арктически климат е тежко изпитание за участниците и тяхното оборудване.

Гледайте видео с повелителите на екстремните условия в Гренландия

Гумите Nokian Hakkapeliitta 44 се изправят пред суров тест. Приключението, озаглавено Expeditions7, започва от Исорток в южния край на Гренландия и се насочва на север към п-ов Земя Вулф в северния му край. В по-голямата си част пътуването се осъществява върху континенталния ледник, дълъг няколко хиляди километра и дебел над три километра в определени точки.

По време на пътуването, членовете на експедицията регистрират информация за времето и събират проби сняг и лед, които после предоставят на различни университети за изследователски цели. Експедицията продължава почти три седмици преди групата да пристигне в село Сисимиут на западния бряг на Гренландия. Общото изминато разстояние е 5169 км.

Придвижване напред, въпреки предизвикателствата

Тежките условия в Гренландия подлагат на изпитание силата на водачите и превозните средства до краен предел. Дори, по време на подготовката, едно от превозните средства частично пропада в покрита с лед река.

„Най-трудната част беше тръгването и намирането на безопасен маршрут от морския лед към гъстата континентална ледена покривка.“, разказва Емил Гримсон, един от основателите на Arctic Trucks, който също взима участие в експедицията.

„Карахме върху тънък слой речен лед, когато едно от превозните средства пропадна. За щастие, това беше най-лошото, което се случи и успяхме да започнем пътешествието си само няколко дни по-късно от планираното.“

Експедицията среща редица други предизвикателства по пътя. Променливите зимни метеорологични условия и снежни виелици с нулева видимост на моменти забавят напредването. В най-бавните участъци от пътуването превозните средства могат да се движат само с 10 километра в час. Най-ниската регистрирана температура е -40°C. Въпреки това, Гренландия, също така, показва и красотата си по време на експедицията.

„Това, че виждахме размера на глетчера в неговата цялост, спираше дъха ни.“, казва Гримсон „Пристигането в Земя Вулф след няколко дни шофиране на лед също бе незабравимо. Мястото беше впечатляващо…почти сюрреалистично. Не съм сигурен, че някой някога е карал кола толкова далеч на север.“

Достигане до границите на оборудването

Пустият, красив и недокоснат пейзаж на Гренландия не е лесен маршрут, дори и за най-опитните зимни шофьори. Ето защо, експедицията разчита на най-съвременното оборудване, за да оцелее върху ледниците, скалистия терен и меките снежни преспи.

Екипът избира три автомобила, изработени по поръчка от базираните в Исландия Arctic Trucks – същите превозни средства, използвани и за други експедиции в Антарктика. Най-новият автомобил е оборудван с Nokian Hakkapeliitta 44, които имат изключителни характеристики и са направени от най-северния производител на гуми в света, Nokian Tyres. Протекторът на гумата е от специално разработена смес, която осигурява, както първокласно сцепление, така и издръжливост при изключително студено време.

„Исках да използвам Nokian Hakkapeliitta поради предишния ми опит с тях. Тези гуми наистина овладяват екстремните условия и работят изключително добре дори и при толкова ниски температури като -40 градуса.“, казва Гримсон.

Една гума Nokian Hakkapeliitta 44 тежи 70 килограма, а диаметърът ѝ е повече от един метър. Солидната гума се появява на бял свят миналата година в резултат на дългото сътрудничество между Nokian Tyres и Arctic Trucks.

 „В мекия сняг са необходими големи гуми с достатъчно пространство за въздух.“, казва Гримсон. „Можете да променяте дължината на контактната повърхност на гумата, като регулирате налягането в нея. Широката гума има по-добри възможности за пренасяне на товар и няма да потъне толкова дълбоко в снега, колкото тясната гума.“

Ще имаме ли достатъчно гориво?

Една от най-важните стъпки в процеса на предварителното планиране е правилно да се изчисли консумацията на гориво. На глетчера няма бензиностанции.

„За щастие, в крайна сметка използвахме по-малко гориво от предвиденото.“, казва Гримсон „Nokian Hakkapeliitta осигуряват добра икономия на горивото. Екипът пренесе повече от половината гориво върху шейни теглени от автомобилите.“

„Това беше първият път когато теглихме гориво в резервоари за съхранение, поставени върху шейни зад колите.“, припомня си Гримсон. „Изпитахме затруднение да обезопасим резервоарите с гориво, както и да предотвратим разпадането на шейните докато се движеха върху твърдия терен.“

Неповторимо преживяване

Триседмичното приключение превръща седемте членове на експедицията в изключително сплотен екип, в който всеки изпълнява своята роля – от готвене, поправка на автомобилите до заснемане на пътуването.

И така, как беше пътуването?

„Това действително е изживяване, което се случва веднъж в живота,“, споделя Гримсон. „Пътувания като това ви пренасят в една друга реалност. Можете да се фокусирате единствено върху „тук и сега“, да се насладите на момента и да забравите за всичко останало.“

Членовете на експедицията: Грег Милър (ръководител), Скот Брадли, Клей Крофт, д-р Джон Солберг и Кърт Уилямс от Съединените Щати; Емил Гримсон (ко-ръководител) и Торфи Йохансон от Исландия.

Gallery

Източник: Nokian Tyres

Gallery

Източник: Nokian Tyres

Gallery

Източник: Nokian Tyres

Gallery

Източник: Nokian Tyres

Gallery

Източник: Nokian Tyres

Gallery

Източник: Nokian Tyres