Всички сме виждали как паячета плетат фините си мрежи. Как малките снежинки се трупат нежно върху покривите на къщите. Всички сме били покосявани от поредния досаден летен или зимен вирус. Но колко от нас са виждали всички тези организми отблизо? При това с увеличение десетки хиляди пъти!

В следващите редове ще имате удоволствието да опознаете света по най-необикновения начин. И всичко това благодарение на електронния микроскоп – уред, чрез който години наред учените надникват в най-затънтените кътчета на материята.

Африканска черна муха с Onchocerca volvulus, прикачен към дясната й антенка.

Този паразит е една от причините за разпространението на болести в Африка. Снимката е оцветена по изкуствен път - електронният микроскоп няма възприятие за цвят. Деформираната форма на очите идва от процеса на изсушаване. Благодарение на него мухата съжителства добре с вакуума в сканиращия електронен микроскоп (СЕМ).

Източник: Wikimedia Commons

Око на обикновена винена мушица

Електронната микроскопия дава уникален поглед върху подобни биологични проби заради силния акцент върху структурата на повърхността. С оптичен микроскоп образът няма да е толкова впечатляващ, тъй като тези проби са твърде прозрачни за светлината. По ирония на съдбата те са твърде "прозрачни" и за електроните, поради което се изисква специално третиране.

Резистентна към антибиотици бактерия S. Aureus (MRSA

Една от основните причини за смъртност поради вътреболнични инфекции (за съжаление все по-разпространена и извън болниците). Маркерът е 1 микрон, което е една стотна от дебелината на човешки косъм. Бактериите изглеждат неравно, тъй като са покрити със слой злато или въглерод, за да не се наелектризират в микроскопа. Цветът отново е изкуствено добавен.

Позлатен паяк

Позлатен паяк, приготвен за наблюдения със СЕМ. Обикновено златното покритие е прекалено тънко, за да е "златно" на цвят. То е с дебелина между 10 и 100 милионни от милиметъра, което го прави да изглежда сивкаво до черно.

Грипен вирус

Грипен вирус, заснет с трансмисионен електронен микроскоп (ТЕМ). За разлика от сканиращия електронен микроскоп тук гледката е много по-позната на всеки, ползвал някога оптичен микроскоп. При ТЕМ електронният лъч преминава през самата проба, при което се получава образ, подобен на сечение. За да бъде заснет, този вирус е третиран с фиксиращи химикали, съдържащи тежки метали, които да подобрят контраста. След това е изсушен и запечатан в смола, от която са приготвени срези. Цветът е изкуствено добавен.

Латексови частици

Латексови частици, заснети с трансмисионен електронен микроскоп. Латексът е суспензия (малки частици в течна среда). Показаните на снимката частици са кухи и с диаметър около една стотна от дебелината на човешки косъм.

Повърхността на бъбречен камък