„Кюриосити“ откри високо съдържание на метан в атмосферата на Марс

24 юни 2019 г., 18:01
189

Освен от живи организми метанът може да се генерира и от геоложка активност. Снимка: Triff / Shutterstock

"Кюриосити" откри, "забележително високи количества метан в атмосферата на Марс". Това от своя страна може да е свидетелство за присъствието на живи организми на Червената планета, съобщава New York Times.

Както може би знаете, метанът се разлага в рамките на няколко века вследствие на слънчевата светлина и химичните реакции. Това означава, че вероятно се е образувал съвсем скоро (поне от историческа гледна точка). Високите нива на този газ може би са се сформирали под земята от микроби, наречени метаногени, които са оцелели без кислород и са произвели въпросния газ като метаболичен бипродукт.

Марсоходът на NASA е взел образци от въздуха на Марс още на 19 юни. Два дни по-късно пък учените са направили редица експерименти, които доказват, че откритият метан би могъл да служи за газ-биомаркер. допълва БТА. „Като отчетохме този удивителен резултат, ние реорганизирахме графика си през уикенда, за да проведем допълнителни изследвания”, заяви изследовател на НАСА.

По-рано „Кюриосити” установи сезонно изменение на съдържанието на метан в атмосферата на Марс. Марсоходът кацна на Червената планета на 6 август 2012 година за изследване на кратер, кръстен на името на австралийския астроном Уолтър Гейл.

"Кюриосити" е част от програмата Марс Сайънс Лаборътори. Изстрелян е на 26 ноември 2011 г. и каца успешно в равнината Еолида, близо до планината Еолида в кратера Гейл на Марс на 6 август 2012 г.