Всичко започва с една незначителна мисъл, върху която постепенно се наслагват и други и преди да разберете какво се случва, в съзнанието ви вече се е развихрила истинска буря от ирационални страхове и тревоги. Непрекъснатото вълнение, което изпитвате за всичко, от реални проблеми до съвършено незначителни дреболии, оказва пагубно влияние не само върху качеството на живот. Склонността към тревожни мисли води до емоционално изтощение, проблеми с психичното здраве и може да окаже влияние даже върху физическото състояние на човек (гаденето и умората са чести спътници на хроничното безпокойство).

Някои хора се залъгват с усещането, че ако се безпокоят, ще успеят да предотвратят предстоящо „лошо“ събитие, като по този начин си създават илюзията за контрол над ситуацията. Подобни методи съвсем не водят до решение на проблема и могат да се превърнат в истинска бомба с отложен старт за нервната система.

Следват няколко начина, които ще ви помогнат да скочите от автомобила на постоянната тревога:

1. Винаги максимално конкретно формулирайте причините за своето безпокойство

Когато страхът не е конкретен, е много лесно да се заблудите и да разтегнете сценария до всевъзможни последствия. Затова трябва да разберете какво точно ви безпокои – това ще ви помогне трезво да оцените мащаба на бедствието и няма да позволи да се гмурнете в потока на тревожните мисли.

2. Направете списък
Ако постоянно изпитвате безпокойство, то със сигурност имате хит-парад на най-честите поводи за вълнение. Запишете всичко, което ви безпокои, и се постарайте да анализирате страховете си. Отделете продуктивните страхове от непродуктивните (което означава преживявания за нещо, с което не може да се справите тук и сега). Често се безпокоим за неща, които можем лесно да предотвратим, но страхът ни пречи да се сетим за тази възможност. Вземете всички възможни мерки и вашият списък на безпокойства значително ще намалее.