4. Научната фантастика – това са неща, които никога не може да се случат

 

Има близък аргумент до това, че „научната фантастика не е добра литература”. Например, когато Маргарет Атууд се опитва да твърди, че никога не е писала научна фантастика, тя често го използва. Но можете са видите същия аргумент и в политическата реч - например ако търсите резултати от последните часове с  фразата „научна фантастика”, ще видите поредица от заглавия като „Икономическият план на правителството е научна фантастика”, „новият план за заетостта е научна фантастика” и т.н., което трябва да значи че някой политик е казал нещо напълно нереалистично.

 

Защо има значение: То дискретно окуражава хората да не разсъждават смело, защото има нещо, наречено „научна фантастика”, където категоризираме нещата, които просто са неприемливи. И също така разпространява идеята, че научната фантастика не може да говори реалистично за настоящето - лишавайки ни от важен инструмент.

5. Ако е реалистично и е в близкото бъдеще, не е научна фантастика
Много хора твърдят, че „Гравитация” не е научна фантастика. Не защото не е добър или защото в него няма наука, а защото е прекалено реалистичен. Ето въпросите, които можем да си зададем за този филм: 1) Фикция ли е? 2) Става ли дума за наука в него? 3) Науката заема ли важно място в историята? Отговорът и на трите въпроса е положителен. Да твърдите, че "Гравитация не е научна фантастика", значи да кажете, че Джордж Клуни е астронавт в реалния живот. Същото може да се каже и за т. нар. "лаб лит" и други истории, които са по-билзо до реалността.

Защо има значение: Въпреки казаното по-горе за това, че авторите на научна фантастика нямат нужда от научни дипломи, реализмът в научната фантастика трябва да бъде окуражаван, а не да се обявява една степен на „реалност”, която научната фантастика може само да доближава, но не е позволено да достига.

6. Ако не е от определена научна област, не е сериозна научна фантастика
Има хора, които твърдят, че „сериозната” фантастика включва само физиката и една-две други дисциплини – но не и биология или медицина. (И после се изненадват, когато дългогодишният редактор на сп. Analog Стенли Шмит препоръчва всеки да прочете „Цветя за Алджърнън”). Всъщност много от най-добрата научна фантастика се занимава с биология, науките за околната среда и други области, а не с това, което Шмит нарича „тракаща машинария”.

Защо има значение: Така се дава приоритет на фантастиката, която се пише от мъже - защото има повече мъже физици, и повече жени биолози. (И хората съответно пропускат брилянтни творби, които могат да променят живота им.) Също така, това означава да цениш някои научни дисциплини в реалността повече от други: след като физиката е свързана с „хард” фантастиката, излиза, че и в живота тя е  по-важна от биологията. А същевременно „науките за живота” непрекъснато променят света около нас.