Подземната Сикстинска капела

18 май 2017 г., 19:40
1154

Guliver / iStock

“Татко, татко, виж – биволи!” Как би реагирал един баща на подобен вик? Вероятно с вяло любопитство. Освен ако детето му не е извикало това от вътрешността на пещера, останала запечатана от каменопад в продължение на хилядолетия.

През едно есенно утро на 1879 г. испанецът Марселино Санс де Саутуола, юрист по професия и любител естествоизпитател, извършва обичайните си разкопки край Алтамира. Този път е взел със себе си деветгодишната си дъщеря Мария, която неусетно се е промъкнала в преддверието на пещерата.

В автономната испанска област Кантабрия има към 6500 варовикови пещери и

никой не обръща внимание на Алтамира

цели 11 години след като старо дърво пада и размества камъните, които са затрупали входа й. Саутуола обаче е запознат с първите европейски трудове по праистория, включително на сънародника си геолог Хуан де Вилянова. Но онова, което съзира във вътрешността на пещерата, следвайки вика на Мария, надхвърля въображението му.

Многоцветни фигури на животни, изобразени с удивително майсторство, украсяват тавана на голяма зала и “пробягват” по околните стени. Биволите се оказват бизони, но сред тях има и елени, глиган, опитомени коне и кози, както и отпечатъци на човешки длани и някакви тайнствени знаци, рисувани и гравирани в скалата. Саутуола веднага прозрява, че рисунките датират от палеолита, и обнародва откритието си в научното съобщение “Кратки бележки върху някои праисторически обекти в провинция Сантандер”.
Въпреки застъпничеството на Вилянова френските  авторитети

не могат да преглътнат наличието на шедьоври в пещера,

обитавана преди десетки хиляди години от “диваци” (такова е преобладаващото схващане за предците ни по онова време). Отличното състояние на фреските и свежестта на багрите им допълнително засилват подозренията за фалшификация. Саутуола дори е обвинен, че е наел местен художник да направи рисунките. Откривателят напуска огорчен този свят на 57 години, без да дочака прочувственото извинение на своя противник – френския археолог Емил Картаяк.

Страници

Ключови думи:
Коментари