Венерината мухоловка и други хищни растения могат да броят, според ново изследване, цитирано от Discovery News, пише агенция Фокус. Откритието е поредното доказателство, че определени растения притежават подобни на животинските способности, въпреки че нямат мозъци. В този случай става ясно, че хранещите се с месо растения могат да броят най-малко до пет.

Ръководителят на изследването Райнер Хедрих от Университета във Вюрцбург обяснява, че хищното растение Dionaea miscipula, познато като венерина мухоловка, може да преброи колко пъти е било докоснато от насекомо, като това му помага да улови и изяде плячката си. В рамките на проучването, чиито резултати са публикувани в журнала Current Biology, Хедрих и екипът му са използвали машина, за да симулират докосване на насекомо до венерина мухоловка. Машината е излъчвала електрически импулси, които са заблуждавали растението, че върху него каца насекомо. Учените са открили, че всеки импулс-докосване е бил свързан с определена реакция:

Първо: Капанът на растението преминава в състояние на готовност, засичайки симулацията.

Второ: Капанът започва да се затваря около източника на симулация.

Трето: Капанът се затваря плътно.

Четвърто: Растението произвежда хормони, свързани с процеса на хранене.

Пето: Жлезите на вътрешната повърхност на капана произвеждат храносмилателен ензим и транспортиращи агенти, които помагат за извличане на хранителни вещества.

Благодарение на състоящия се от последователни стъпки процес растението не влага ресурсите си в плячка, която може при някой от по-ранните етапи да избяга или която е твърде малка. “Последователните действия информират растението за размера и съдържанието на хранителни вещества на борещата се плячка,” обяснява Хедрих. “Това дава възможност на венерината мухоловка да балансира “разходите” и ползата при ловуването.” В момента изследователите секвернират генома на венерината мухоловка, за да разкрият повече за еволюцията на хищното растение.