Изследване на медузи показва, че очите на всички животни са с общ произход, съобщава изданието Proceedings of the National Academy of Sciences.

Различните видове животни имат много разнообразни зрителни органи, но учените отдавна подозираха, че всички те са адаптации с общ предшественик.

При хиляди изследвани видове изграждането на очите се контролира от гени от семействот Pax, като "шефът" е Pax-6, той координира и насочва работата на останалите.

Досега учените не откриваха тези гени при медузите - едни от най-примитивните животни. Наскоро обаче бил изследван геномът на медузата Cladonema radiatum, която има сравнително добре развити очи. Учените не открили при нея Pax-6, но пък намерили роднините му Pax-a и Pax-b. Оказало се, че първият действа като координатор.

За проверка този ген бил "присаден" в ДНК на мухичка-дрозофила и след като бил активиран, мухата се сдобила с пълноценно око (при това собствено, а не от медуза), на "непозволени" места.

Така било доказано, че Pax-6 и Pax-a са взаимозаменяеми, както и че вероятно имат общ произход. Предполага се, че медузите са взели назаем гени Pax от водорасли, които пък са ги получили от цианобактерии - безядрени микроорганизми, способни да фотосинтезират.