Изследователи от Университета на Минесота успяха да прилъжат вид бактерия да смени традиционното си ястие от частично окислено желязо с електричество. Трик, който един ден може да позволи на микроорганизмите да създават биогориво, пише Popular Science.

Въпросната бактерия (Mariprofundus ferrooxydans) живее близо до хидротермални източници или на морското дъно. Подобно на своите себеподобни и тя разчита на вид разтворимо желязо. Именно чрез него тя си набавя електроните, с които диша. Когато е наличен достатъчно кислород, желязото му отдава своите електрони, за да се стабилизира и съответно се превръща в ръжда. В райони с ниско съдържание на кислород обаче. M. ferrooxydans изпълнява функцията на кислорода и съответно извлича енергия от допълнителните електрони.

Предишни изследвания показват че бактериите, които крадат електрони, използват протеини от външната си страна, с помощта на които извършват въпросния „обир“. Съответно учените от Минесота решават да подават електрони на микроорганизмите директно към повърхността им. В своя експеримент те поставят M. Ferrooxydans върху електрод, настроен така, че да освобождава същата енергия, която и ръждата.

Изследователите оставили микробите да се размножават на повърхността на електрода в продължение на четири седмици. За да ги подкрепят допълнително, те им дали и съвсем малко ръжда. Впоследствие ги преместили на друг електрод, но този път без ръжда. За тяхна най-голяма изненада бактериите продължили да се развиват безпроблемно, дори когато били отнесени на трети електрод.

Резултатите показват, че бактерии като M. Ferrooxydans могат да използват електричеството от електродите, за да улавят въглеродния диоксид и да се размножават. По-интересното в случая е, че когато създават нови клетки чрез въглероден диоксид, бактерията прибягва до помощта на електричеството, за да започне да съхранява въглерод под форма, която хората могат да използват за гориво.

Учените се надяват, че ще могат да използват този свой метод, за да произвеждат нов тип биогориво в големи количества от микроби, използващи електричеството от слънчеви клетки и други подобни неизкопаеми източници. Предизвикателствата, които трябва да преодолеят обаче, на този етап са твърде много. „Ако съществуват 100 стъпки, за да реализираме това, то ние току-що направихме първата“, заяви един от учените, участващ в изследването.

Източник: Popular Science