Все още много домакинства в по-отдалечените части на света нямат постоянен достъп до електричество. За тях дори запалването на лампа през нощта е сериозно предизвикателство.

Да, можете да използвате керосинови лампи, за да осветите дадено помещение. Но нездравословните дим и изпарения, които отделят, определено не са добре дошли.

За щастие обитателите на Нуево Сапосоа – отдалечено общество в Перу – са станали част от нов и интересен експеримент. Те полчуават т.нар. лампи-растения. Те могат да функционират до 2 часа непрестанно и са снабдени с ярка светодиодна крушка с ниско потребление на енергия. Най-хубавото в случая е, че за да работи, се нуждае единствено от елементите, които откриваме в почвата.

Как работи? Лампата използва метална мрежа, с помощта на която улавя електроните, излъчвани от геобактериите. Това са специфични микроорганизми, които растенията отделят, докато растат.

Изобретението помага на хората да си сготвят храна, да си свършат работата и дори да се забавляват след залез слънце. Може би най-важното предимство на лампите е, че децата в Нуево Сапоса ще имат допълнително време през късните часове, за да четат, пишат домашни и учат. Образованието в този район определено не е силно застъпено. Едва 30 процента от хората посещават начално училище. 15 процента са напълно неграмотни.

Вижте лампата в действие тук.