Френски учени успяха да стимулират естествени регенеративни способности в зъбите, съобщава Live Science.

Стволови клетки в човешките зъби успяват по естествен път да възстановят зъб, който е получил увреждане. Много хора имат "алергия" към зъболекарските бормашини. Оказва се, че има алтернатива. Тя е свързана със стимулиране на естествената способност на зъбите да се възстановят, като за целта се мобилизират съдържащите се в тях стволови клетки.

Когато се появи зъбно увреждане, спящите в зъбната пулпа стволови клетки се разбуждат, за да се опитат да възстановят зъба. Не бе ясно обаче как става това.

За да намерят отговор на този въпрос, учени от Френския национален институт за здравеопазване и медицински изследвания и университета Париж-Декарт прибегнали до използване на пулпа от кътник на мишка. Те успели да извлекат и да изолират стволови клетки от зъба и след това ги изследвали. Така идентифицирали по повърхността на клетките 5 специфични за допамина и серотонина рецептора.

Наличието на тези рецептори свидетелства, че в случай на увреждане могат да реагират на присъствието на допамин и серотонин. Кои клетки произвеждат тези невротрансмитери? Учените заключили, че с тази задача се заемат тромбоцити, след като са били активирани от зъбното увреждане.

Допаминът и серотонинът "вербуват" стволови клетки за възстановяване на зъба, като за целта се фиксирит върху повърхността им. Заключенията на учените бяха потвърдени, тъй като не бе наблюдавано възстановяване на зъби у плъхове, чиито тромбоцити са били модифицирани така, че да не произвеждат допамин и серотонин.