Може и да мислите, че понятия като валута, пари, капитали, търговия, икономика са присъщи само на венеца на еволюцията – човекът, предава Мениджър Нюз. Двама учени от Йейл, икономистът Кийт Чен и психологът Лори Сантос обаче доказват точно обратното с любопитен експеримент, в който решили да научат маймуни да използват пари. И се получило. Оказало се, че усвояването на идеята на паричния обмен е достъпна даже за индивиди с малък мозък и елементарни потребности, ограничаващи се до ядене, сън и секс. Участници в експеримента били 7 маймуни от вида капуцини – едни от най-глупавите според зоолозите примати.

„Капуцините наистина имат крайно примитивна мозъчна дейност. На пръв поглед, сякаш нищо друго не им е нужно, освен сън, храна и секс. Можете да ги храните цял ден с бонбони, те ще преяждат, ще повръщат и пак ще се връщат за още и още”, разказват учените, провели експеримента. За реализацията му те решили да въведат „трудови” отношения сред 7 маймуни капуцини. Измислили работа и „универсален еквивалент” за оценяване и възнаграждение. Работата се състояла в това маймуните да натискат лост, който вдига тежест от 8 килограма. За малки маймуни като капуцините това е значително усилие, истински неприятен труд.

За всеки успешен опит съответната маймуна получавала надница – чепка грозде. След неколкократни повторения капуцините усвоили простотото правило „Работа-възнаграждение” . Тогава учените усложнили стимула. Вместо грозде маймуните започнали да получават жетони - разноцветни пластмасови кръгчета с различна „номинална стойност”. За бял жетон можело „да си купят” чепка грозде, за син – две чепки, за червен – чаша безалкохолна напитка и т.н.

Прочетете целия текст в Мениджър Нюз.