През последните години развитието на технологиите, които позволяват „разкодирането” на процесите в човешкия мозък напредва с пълна сила. В резултат учените могат да разчетат различни човешки мисли използвайки методи за сканиране на мозъчната активност.

Най-впечатляващото постижение в тази област бе разчитането на видео изображения, видени от участниците в експериментите. Според резултатите от едно ново проучване на изследователи от Университета Корнел всеки човек изгражда и носи в мозъка си специфичен ментален образ на всеки свой приятел или познат, съобщи Scientific American. Специалистите по когнитивни невронауки са успели да разчетат тези мисловни профили с помощта на fMRI (функционален магнитен резонанс) изображения.

Първоначално доброволците, участващи в експеримента са били запознати с няколко фиктивни личности, всеки с различни индивидуални характеристики. След това участниците са били помолени да си представят реакциите на тези свои виртуални познати в различни социални ситуации. В същото време мозъците им са били сканирани с fMRI, за да бъдат проследени промените в активността на техния префронтален кортекс. Изследователите са установили, че всяка от фиктивните личности е свързана с уникален модел на мозъчна активност и може да бъде идентифицирана безпогрешно. Иначе казано, учените са разбрали за кого точно си мислят доброволците. Според авторите на проучването тяхното откритие може да бъде използвано за подобряване на диагностиката на аутизъм и други заболявания, които увреждат способността на болните да поддържат комуникация с други хора.