Диабет тип 2, болестта на Крон, лупус и билиарна цироза са само част от съвременните болести, които се свързват с праисторически гени, съобщава Daily Mail.

Това е така, защото останки от неандерталска ДНК в гените на неафрикански съвременни хора са свързани с много здравословни проблеми.

От два до четири процента от генома на европейците и азиатците е получен в наследство от кръстосването между древните Хомо сапиенс и неандерталците. Те са отделни човешки видове, които са съществували едновременно хиляди години, докато неандерталците изчезнали преди около 30 000 години.

Местните хора от тропическа Африка, чиито предци не мигрират извън континента и не се смесват с евразийските неандерталци, нямат неандерталска ДНК.

Сравнителното ДНК изследване даде информация за важни аспекти на неандерталското ни наследство. Група учени под ръководството на проф. Дейвид Райк от Харвардското медицинско училище съпостави генните варианти в ДНК на 846 души с неафрикански произход, 176 души от тропическа Африка и информацията от кост от палеца на крака на 50000-годишна неандерталка, чийто геном беше почти напълно дешифриран миналата
година.

Много варианти, наследени от неандерталците, са свързани със заболявания, особено автоимунни, каквито са болестта на Крон, причиняваща възпаление на червата, лупуса и билиарната цироза. Освен това един генен вариант или алел е свързан с тютюнопушенето, особено сред европейците.