Не че е много вероятно някой ден да седнете на покер с шиманзе или орангутан и да се опитате да спечелите парите им, но ако все пак се случи да играете Тексас Холд’ем с голяма маймуна, може да ви е от полза да знаете, че те ще познаят дали вярвате в нещо, което не е истина.

Ново изследване показа, че маймуните знаят дали друг индивид има правилно разбиране на ситуацията, което насочва към мисълта, че нашите най-близки родственици може би мислят много повече като нас самите, отколкото сме подозирали.

Учени по еволюционна биология от Института Макс Планк в Германия са провели своите психологически експерименти върху група от 34 шимпанзета, бабуини и орангутани, всички обитатели на социални групи в Лайпцигския зоопарк.

Всяка маймуна е била обучена да отваря светло боядисана пластмасова кутия, която има прозрачен прозорес от едната страна. По време на тестовете маймуните са седяли пред две кутии, една синя и една жълта, така, че да виждат през прозорците им, докато експериментатора не може да вижда през тях.

Експериментаторът слагал малък оранжев обект в една от кутиите и обсъждал с жестове и мимики със своя асистент ситуациятя. След това, в един от случаите, асистентът му скрито за експериментатора премества обекта в другата кутия, а в другия случай – докато експериментатора гледа.

След това, маймуните са помагали на експериментатора да отвори една от кутиите и когато преместването на обекта е станало скрито, те са избрали правилната кутия в над 90% от случаите, докато в другия случаи само 50%.

Според учените това дава основания да се приеме, че маймуните надскачат очевидните факти, пред които са представени и извъшват действие, което  показва, че знаят какво знае човека и какво иска.