Грипният вирус разполага с биологичен часовник, който му показва кога точно да се размножава, да заразява други клетки и да се прехвърля на други човешки същества, за да бъде максимално ефективен, показва изследване, публикувано в Cell Reports и цитирано от Би Би Си.

Ако вирусът нападне твърде рано, той ще бъде прекалено слаб. Закъснее ли обаче, имунната система ще има време да се отбранява.

Намирането на начини, които да рестартират този часовник, ще доведе до нови методи за лечение, твърдят учените, ръководени от проф. Бенджамин Теноевър от Училището по медицина „Маунт Синай“.

Веднъж щом вирусът се настани в човешка клетка, той трябва да краде ресурси от тялото, за да се размножава и да се установи за по-дълго. Това от своя страна може да алармира имунната система. При това положение как точно грипният вирус знае колко още време му остава?

Учените откриват, че грипът бавно натрупва протеин, наречен NEP. С негова помощ той излиза от клетката и се разпространява до други клетки (а впоследствие и до други хора).

За да спре произвеждането на твърде много NEP, вирусът свързва тази своя продукция с друг протеин – NS1.

Учените решават да манипулират въпросния брояч, като накарат грипа да натрупа NEP прекалено бързо. При това положение той излиза от клетката по-рано и няма време да се репродуцира.

Същевременно – твърде бавното натрупване на протеин ще позволи на имунната система да реагира, преди вирусът да е избягал. Съответно – тя ще го убие и ще предотврати други инфекции.

Проф. Теноевър се надява, че тяхното откритие ще доведе до създаването на нови антивирусни лекарства, които атакуват биологичния часовник на вируса. Това обаче не означава, че с течение на времето той няма да се научи да се противопоставя на подобни манипулации, предупреждава професорът.