Освен ако нямате африкански произход, част от гените ви са неандерталски. Това е установило изследване, публикувано сп. Molecular Biology and Evolution през 2011 г.

“Резултатите ни потвърждават теорията, че двете популации са се смесвали”, обяснява Деймиън Лабуда от Департамента по педиатрия към Университета на Монреал, имайки предвид рода Homo sapiens и отделния от него Homo neanderthalensis, които са съжителствали в Европа и Азия преди няколкостотин хиляди години.

Неандерталците напускат Африка преди 400 000 до 800 000 години и еволюират на територията на днешните Франция, Испания, Германия и Русия. Според учените обаче смесването на популациите се е случило основно на територията на Близкия изток по времето, когато съвременните хора са мигрирали от Африка към други региони.

Неандерталците изчезват преди около 30 000 години. Според различни теории те или са били избити от хомо сапиенс, или просто са се претопили в популацията му. Както показват проучванията, неандерталците умеели да говорят и обичали музиката. Владеели напреднали сечива и вероятно са били интересни на представителите на рода хомо сапиенс. Една теория даже предполага, че блондинките са се появили именно в средите на неандерталците.

Работата на Лабуда и екипа му е плод на десетгодишни усилия, в които учените успяват да разберат, че една част от човешката ДНК, известна като хаплотип, която се намира в Х хромозома, е някак различна. През 2010 г. геномът на неандерталеца е разчетен и екипът успява да сравни хаплотипа с гените на измрелия род. Оказва се, че те имат еднакъв произход и освен това са разпространени у хората от всички континенти с изключение на Африка. Това потвърждава теорията, че двата рода са се срещнали след миграцията си от континента-майка и са се смесили.