Преди часове НАСА обяви едно от най-значимите открития на потенциално обитаеми планети в последните години – първата известна система от седем планети с размера на Земята, обикалящи около една звезда. Три от тези планети със сигурност се намират в обитаемата зона – областта, в която на една скалиста планета може да има вода в течно състояние.

Това откритие поставя нов рекорд за най-голям брой планети в обитаемата зона около единична звезда извън Слънчевата система. На всички седем от тези планети може да има течна вода – ключът към живота, такъв, какъвто го познаваме, при правилните атмосферни условия, но вероятността е най-голяма с трите, намиращи се в обитаемата зона.

„Това откритие може да се окаже значително парче от пъзела за откриването на обитаема среда, места, които допринасят за съществуването на живот – казва Томас Цурбухен от научната дирекция на НАСА във Вашингтон на пресконференция по повод откритието.

„Отговорът на въпроса „дали сме сами [във Вселената]“ е сред челните приоритети на науката и откриването на толкова много планети като тези за първи път в обитаемата зона е забележителна стъпка към тази цел.“

Още за откритието можете на научите и от ТОВА ВИДЕО на американската космическа агенция.

Учените от НАСА наричат новооткрития космически обект „сестра на Слънчевата система“. Звездата, около която обикалят земеподобните планети се нарича TRAPPIST-1 и се намира на 39 светлинни години от нас. Тя е много по-млада от Слънцето и нейната система ще продължи да съществува дълго след загиването на нашата. Според учените не е ясно дали на нея няма или не може в бъдеще да възникне живот. Поне шест от планетите са скалисти, а температурите на повърхността им са в уютния диапазон между 0 и 100 °C.

Екип от астрономи, ръководен от Мишел Гийон от Университета на Лиеж, Белгия, за първи път открива трите екзопланети през март 2016 г. с помощта на наземни телескопи. Но едва по-късно, благодарение на космическия телескоп Спицър, са открити и останалите планети.

Учени от Европейската космическа обсерватория наричат TRAPPIST-1 и планетите ѝ „най-невероятната звездна система досега“, пише Science Alert.

„Системата на TRAPPIST-1 е компактен аналог на вътрешната Слънчева система“ – пишат авторите на изследването, публикувано в научния журнал Nature