В младите си години Слънцето е било “сърдита” звезда, произвеждаща титанични изригвания и мощни соларни ветрове, пише Discovery News, цитирани от агенция Фокус. За щастие, в крайна сметка Слънцето е съзряло, достигайки относително спокойно състояние в момента.

По време на бурната слънчева младост магнитосферата вероятно е осигурила необходимата защита за първите живи организми на планетата. Изследване на намираща се наблизо, подобна на Слънцето млада звезда, която се нарича Капа Кита, ни разкрива какви късметлии сме, че имаме такова ефективно глобално магнитно поле.

Капа Кита се намира на само 30 светлинни години в съзвездието Кит и астрономите изчисляват, че възрастта й е между 400 и 600 милиона години. Намиращата се в ранна фаза от жизнения си цикъл звезда се отличава с мощна магнитна активност. В най-горните й пластове изригват огромни гроздове от звездни петна, разкриващи стихийната енергия, която бушува във вътрешността й. В резултат звездата бълва огнени езици, които отделят между 10 и 100 милиона пъти повече енергия от най-мощните изригвания на нашето Слънце. Наред с това звездните ветрове на Капа Кита, които са 50 пъти по-мощни от соларния вятър на нашето Слънце, порят пространството наоколо като неспирен ураган от плазма.

Капа Кита ни връща милиарди години назад във времето, когато Слънцето е изглеждало по подобен начин. Едва ли е възможно каквато и да е биологична форма на живот да оцелее на планета в орбита около такава звезда. И все пак земната биосфера е издържала на капризите на младото ни Слънце. Това показва, че не е достатъчно една планета да обикаля в обитаемата зона на звездата си. Планетата се нуждае и от собствено магнитно поле.