Американски астрономи установиха огромен дефицит на ултравиолетова светлина във Вселената, съобщава Daily Mail.

Близо 80 процента от нея се губят някъде, твърдят учените.

Наблюденията за странната липса били извършени с помощта на космическия телескоп „Хъбъл”. Изследователският екип, включващ Бенджамин Опенхаймер и Чарлз Данфорт от Центъра за астрофизика и космическа астрономия в Боулдър, Колорадо, анализирал „филизите” от водород, които хвърлят мостове през големите междугалактически пространства. Когато атомите на водорода се сблъскат с високоенергийната ултравиолетова светлина, те се превръщат от електрически неутрални атоми в заредени йони.

Екипът използвал за проучванията си космическия спектрограф на стойност 70 млн. долара, монтиран на телескопа „Хъбъл” и разработен от университета в Боулдър, щата Колорадо.

Астрономите били изненадани от факта, че открили значително повече водородни йони, които не биха могли да бъдат обяснени с известните количества във Вселената ултравиолетова светлина, идваща предимно от квазарите. Разликата достига удивителните 400 процента.

Интересното в случая е, че това несъответствие е констатирано в сравнително близкия до нас и добре изучен космос.