Емелин Паат-Далщрьом работи като Chief Impact Officer в Singularity University (SU) към NASA Research Park. Дясна ръка на Питър Диамантис (съосновател и изпълнителен директор на SU и един от най-популярните учени, инженери и предприемачи в космическата област), тя отговаря за максималното прилагане на мисията на институцията.  Singularity University е създаден, за да помага за разработка на нови технологии за изследване на космоса и едновременно с това – ефективното им прилагането за решаването на дванайсетте основни проблема на човечеството, формулирани като „Глобални големи предизвикателства“ (справяне с бедствия, екологични проблеми, бедност, недостиг на  образование, енергия, храна, здраве, управление, сигурност, пространство и вода).

Родом от Филипините, Емелин е посетила над 75 държави, има бакалавърска степен по физика от  University of the Philippines, магистърска по Земни и космически науки от York University в Канада, а по-късно специализира Космически науки в International Space University в Страсбург. В последните десетилетия работи по множество програми, включително „Космически приключения“, която изпраща туристи до Международната космическа станция, както и „Одисея Луна и „Лунен Експрес“, които планират туристически транспорт до луната.

Тя пристига в България като лектор на предстоящото трето издание на форума за иновации Innovation Explorer 2017, който ще се проведе на 23 февруари в Sofia Event Center и ще събере международни експерти по трите ключови теми: космос, бизнес, образование.

Темата на Емелин е как екпоненциалните технологии, като изкуствения интелект, роботиката, сензорите и дигиталните устройства демократизират и правят все по-евтин достъпът до блага и услуги.

Преди да я чуем, имахме възможността да си поговорим с нея за пътуването в космоса, новите технологии, световни конспирации и как всичко, което знаем не е достатъчно, ако не работим заедно....

През 60-те години на 20 век повечето футуристи вярват, че ще ни обслужват роботи и ще си пътуваме в космоса още в първите години на новото хилядолетие. През 2000-а година имахме предимно ирония към тези мечти.  16 години по-късно човечеството отново гледа нагоре и дигитализира всичко наред. Как се случи това преобръщане?

Мисля, че футуристите са си давали сметка какво е необходимо за пътуване в космоса. Просто са си представяли, че ще е по-евтино. През 70-те, когато първата американска ракета се готви за излитане, са остойностили един полет на 4 милиона долара, но впоследствие се оказва, че е 1,6 милиарда, защото се налага да почистват двигателите след всеки полет. В момента компаниите отново се опитват да създадат космически кораби, които могат да се ползват повече от веднъж, но процесът на развитие върви бавно. Футуристите са били доста оптимистично настроени и за роботите – мислели са, че ще е по-лесно. Но сега сме на прага на драстичен прогрес. Напредъкът в изкуственият интелект е експоненциален. Технологичните операции, които НАСА осъществи с 10-годишната програма Аполо може да се направи за секунди от смартфона ви. Така че днес, през 2017-а ние сме свидетели на резки скокове в ефективността на космическите технологии, роботиката и изкуствения интелект. Днес роботите могат да разпознават всичко - от различни животни, до човешки изражения. Това не беше възможно само преди 6 месеца! И с правилния софтуер вече могат да споделят тези познания помежду си. Дори автомобилите Тесла обменят помежду си автономни съвети за шофиране всяка вечер. До края на 2017-а се очаква да общуваме с машините по много различен начин. Настоящето е прекрасно време да изучаваш и да се занимаваш с нови технологии.

Много учени от различни области смятат, че сме на прага на промяна, сравнима с Индустриалната революция. Например наскоро имах шанса да разговарям с Обри Де Грей, който вярва, че тя ще доведе до големи промени в начина, по който работим, живеем и общуваме. Експоненциалните технологии са голяма част от този процес. Как виждате бъдещето от тази перспектива?

Singularity University е създаден, за да образова човечеството в посока експоненциални технологии и как могат те да бъдат използвани за подобряване на разрушителните тенденции и големите проблеми пред човечеството. Моята презентация на Innovation Expolorer ще покрие точно тези въпроси. Най-основният фактор, заради който технологиите стават експоненциални, е тяхната връзка с дигиталната информация. Но много нови технологии могат също да бъдат в ранна и „заблуждаваща“ фаза, в която те стават експоненциални, но все още изглеждат все едно се развиват бавно и линеарно. Ефектът може да е поразителен, когато нови продукти станат изведнъж 100 или 1000 пъти по-евтини – цели индустрии се преструктурират.