Може да изглежда като тоалетен хумор – но това дали затваряте капака на тоалетната, преди да пуснете водата, може да повлияе върху разпространението на болести.

Когато капакът е отворен, позволява на цели облаци от бактерии да се разпространят из въздуха и да се прикрепят към околните повърхности, твърди проф. Марк Уилкокс, директор на клиниката по микробиология в Лийдс, Великобритания. А това повишава риска вируси да бъдат предадени на други хора.

„Ясно е, че капакът съществува по някаква причина“, казва професорът пред в. „Дейли мейл“. Той и колегите му от университета в Лийдс провели серия експерименти, за да установят как използването на капака на тоалетната влияе върху разпространението на болести, по-специално в болниците.

Изводът е категоричен: при пусната вода при отворен капак бактериите Clostridium difficile, много често срещани в болниците и предизвикващи тежка диария и други болести, се вдигнали на 25 см над тоалетната чиния. Съдържанието им във въздуха се понижило чак след 90 минути. Когато капакът бил затворен, малко количество бактерии се промъкнали през отворите и концентрацията им била значително по-ниска. На повърхностите пък съвсем липсвали, докато в първия случай били намерени върху казанчето, отляво и отдясно на тоалетната чиния и на пода.

По ирония се оказало, че в много болници няма капаци на тоалетните чинии.

„Нашият съвет е: пускайте капака и си измийте ръцете след това“, заявява проф. Уилкокс.