Кучетата прихващат прозявката само по звука – особено, когато се прозява стопанинът им. Това подкрепя теорията, че заразната прозявка е феномен, базиран на емпатията – способността да съпреживяваме чувствата на другите, пише LiveScience.

„Кучетата не само се заразяват от човешките прозявки, но и те се влияят много повече от познати хора, отколкото от непознати,” казва Карине Силва от Университета на Порто в Португалия. Изследването на Силва и колегите й е публикувано в новия брой на списание „Animal Gognition”.

Различни изследвания, проведени при хора, шимпанзета и павиани, доказват, че заразната прозявка е свързана със способността за емпатия. „Идеята, че кучетата, като домашни животни, живели дълго време в близост до хората, са способни на емпатия към хората, не е нова,” пишат авторите на изследването.

Учените са провели експеримент с 29 кучета, като всяко от тях слуша запис от звуците от прозявката на своя собственик, на друг човек и същите звуци, пуснати наобратно. Последните не карали кучетата да се прозяват. При 40% от животните механизмът заработил при човешките прозявки, и особено при тези на стопанина им.

Авторите на изследването признават, че данните им не са достатъчни, за да се направи категорично заключение, но смятат, че откритието им може да се използва като допълнителен инструмент при избора на най-подходящите кучета за придружители на слепи и в други случаи, когато емоционалната връзка между животното и човека е особено важна.