Всички знаем за алергиите към цветен прашец и фъстъци. Много е вероятно поне веднъж в живота ви нещо да ви е накарало да се покриете с червени петънца, като че ли от яд към неизвестната субстанция, на която организмът ви обявява протест. Едва ли знаете обаче колко много неща в нормалното ни обкръжение могат да предизвикат алергични реакции.

Д-р Матю Зируас изрежда за Си Ен Ен десет от тях.

Влажните кърпички

Преди няколко години д-р Зируас и колегите му от Медицинския център в Охайо забелязали наплив на пациенти с обриви по ръцете и интимните части. Проучванията показали, че все повече компании използват химическия консервант метилизотиазолинон вместо обичайните парабени във влажните кърпички за лична хигиена. Оказва се, че много хора са алергични към него.

Лосионите

Използвали сте този крем всеки ден през последните 10 години, но изведнъж откривате, че всеки път, когато си го нанасяте, по кожата ви избиват яростни червени петна. Според лекарите, ако сте генетично предразположени към алергия към определен химикал, си играете с огъня всеки път, когато влезете в контакт с него. И не е ясно кога алергията ще се отключи. „Може да използвате нещо с години без никакъв проблем. Но започне ли алергията, тя ще остане с вас през целия ви живот”, предупреждава Зируас.

Антибиотичните кремове

Истинска ирония. Ухапало ви е например насекомо и мястото страшно сърби. Затова си купувате крем против раздразнението от аптеката. На следващия ден проблемът е още по-лош, затова плескате още крем. А може просто да сте алергични към крема и ухапаното място вече да е раздразнено от истински дерматит. В такива кремове често има неомицин, който е потенциален алерген.

Чаршафите

Праховите акари са мънички същества, които се хранят с мъртви клетки от човешка кожа. Изпражненията им са пълни с ензими, които може да предизвикат алергични реакции като кихане, хрема и сърбящи, сълзящи очи. Тези прелестни животинки живеят най-добре на топли, влажни места, където има много човешка ДНК. Така че, ако не перете чаршафите си веднъж седмично с гореща вода, е много вероятно те да са там и вие да сте алергични към леглото си. Други любими места на акарите са меката мебел и килимите.

Саксийните растения

Плесента е често срещан домашен алерген. Но докато повечето хора редовно си чистят баните и мазето, те забравят за саксийните растения. А по листата или преполятата почва може да се образуват различни плесени, които изхвърлят спори във въздуха. Ако сте алергични към плесен, вдишването на тези спори може да причини проблеми с дишането, кашлица и възпаления на очите и гърлото. За да предотвратите образуването на плесени, покривайте дъното на саксиите с чакъл, за да помогнете на водата да се оттича, и поставяйте растенията на добре проветряеми места.